آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

استیل چیست؟

آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

استیل در واقع از آلیاژ است که پایه آن را آهن تشکیل می دهد و کربن آن کمتر از 2 درصد است که فولاد نیز کفته می شود استیل ضد زنگ که اصلاح عامیانه فولاد ضد زنگ است این نوع استیل که مهم ترین خاصیت آن ضد زنگ بودن است از آلیاژ های آهن با حداقل 10.5 که در برابر اکسید شدن مقاوم است .

آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

انواع استیل در گرید های متفاوتی و در مقاطع مختلفی تولید می شود از جمله مهم ترین عناصر آلیاژ موجود در مقاطع استیل کروم و نیکل است که باعث ایجاد خواصی از جمله مقاومت خوردگی در این نقاط می شود .

انواع آلیاژهای استیل

  1. استیل بگیر
  • 410
  • 420
  • 430
  1. استیل نگیر
  • 304
  • 316
  • 321
  1. استیل نسوز
  • 309
  • 310

آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

آلیاژ استیل 410

مغناطیسی بودن از مهم ترین خواص استیل 410 است که  منجرب به این نوع استیل شده است مقدار کروم در این فولاد ها بیشتر از نوع نگیر و مقدار نیکل ان کمتر از آن است این سری از استیل ها ارزان ترین استیل ها بشمار می آید.

آلیاژ استیل 420    

به دلیل پایداری،سختی و مقاومت در برابر سایش را دارد و به همین دلیل از این فولاد برای ساخت قیچی، چاقو و ابزاری از این قبیل ،استفاده می شود قیمت این استیل از استیل 410 بیشتر است

آلیاژ استیل 430

این استیل از گران ترین نوع بشمار می آید قابلیت عملیات حرارتی این آلیاژ را مناسب برای کاربرد های گوناگون می باشد عمده ترین ورق 430 در ساخت بدنه برخی از لوازم خانگی استفاده می شود و به همین دلیل قیمت که این ورق دارد تاثیر میگذارد بر روی قیمت  محصولاتی که از این ورق استفاده میکنند.

آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

آلیاژ استیل 304

این نوع از استیل در بازار به نام استیل نگیر یا استیل 18-8 که شامل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است  شناخته میشود بیشترین کاربرد این استیل در صنایع مختلف است انواع استیل 304 از دو نوع کم کربن و پر کربن ساخته می شود که نوع کم کربن آن با نماد 304L معروف است وجود کم کربن در این این نوع از استیل آن را مناسب کرده برای جوشکاری و قیمت این استیل از سایر استیل ها ارزان است.

آلیاژ استیل 316

این استیل مشابه استیل 304 است و آن را هم با L نشان می دهند در زمانی که کربن موجود در آن کم باشد و همان طور که گفته شد کربن کم برای جوشکاری مناسب است قیمت این ورق از ورق 304 بیشتر است .

تفاوت استیل 316 و 304

  • وجود عنصر مولبیدن که در استیل 304 وجود ندارد

آلیاژ استیل 321

به دلیل وجود تیتانیوم در ساختار این نوع از استیل در برابر خوردگی مقاومت دارد قیمت این ورق استیل 321 با قیمت ورق 304 و 316 برابر نیست و بیشتر است از این استیل در دمای بالا هم میتوان استفاده کرد به دلیل مقاومت در برابر اکسید شدن به استیل نسوز نیز معروف است.

آشنایی با انواع آلیاژ های استیل

آلیاژ استیل 309

این استیل به دلیل مقاومت به اکسیداسیون در دمای بالا به استیل نسوز معروف است مقاومت این ورق تقریبا تا دمای 1000 درجه سانتیگراد می باشد این ورق در تمامی سایز ها نیز موجود است.

آلیاژ استیل 310

مقادیر نیکل و کروم این استیل از نوع 309 می باشد به دلیل این نوع ترکیب شیمیایی مقاومت حرارتی استیل نسوز 310 تا دمای 1100 درجه سانتیگراد افزایش یافته است این ورق گرانتر از ورق 309 است این ورق برای خم کردن و جوشکاری مناسب است.  

سخن پایانی

استیل در واقع از آلیاژ است که پایه آن را آهن تشکیل می دهد و کربن آن کمتر از 2 درصد است که فولاد نیز کفته می شود استیل ضد زنگ که اصلاح عامیانه فولاد ضد زنگ است این نوع استیل که مهم ترین خاصیت آن ضد زنگ بودن است از آلیاژ های آهن با حداقل 10.5 که در برابر اکسیداسون مقاوم است . انواع استیل در گرید های متفاوتی و در مقاطع مختلفی تولید می شود از جمله مهم ترین عناصر آلیاژ موجود در مقاطع استیل کروم و نیکل است که باعث ایجاد خواصی از جمله مقاومت خوردگی در این نقاط می شود.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0